what's new..

12 October 2011

jalan2 ke selatan tanah air..

Assalamualaikum kawan2,
Apa kabar korang kat sana? Hopefully korang sehat2 lar ndaknya ek.. aku rasa macam dah lama tak mengupdate blog nie.. last entry aku pada 6 Oct lepas.. hehe.. aku agak bz sikit dengan aktiviti2 hujung minggu yang sememangnye sgt2 penat.. that’s why lar blog aku nie macam terbiar sepi aje untuk beberapa ketika.. hehe.. ok lah, nie aku nak kongsikan dengan korang aktiviti hujung minggu aku dengan opismate aku pada sabtu lepas (8 Oct 2011)..
Sabtu minggu lepas kitorang bercuti2 satu Mesia di selatan tanah air.. actually, plan nak ke selatan tanah air nie adalah last minute planning coz rancangan awal kitorang nak ke Ulu Yam, Selangor.. nak mandi manda.. (lar kononnya.. ) then last2 minute pulak ada masalah timbul.. hasil perbincangan dari team2 member yang laen yang sememangnya nak bercuti hujung minggu bersama2, akhirnya Melaka and Air Terjun Gunung Ledang menjadi destinasi berhujung minggu kami..
Lebih kurang pukul 5++, kitorang dengan 2 bijik kete terus menuju ke selatan tanah air.. aku, cik eily, cik dayah dengan cik aisyah satu kete, manakala puan marini, shah dengan kaira (puan marini’s doter) naek lagi satu kete.. memang perasaan nie sgt2 teruja lar kan sebab akhirnya plan nak bercuti2 nie jadi gak even tak ke Ulu Yam.. aku drive dari putrajaya dan Alhamdulillah sampai ke Ayer Keroh Melaka dalam pukul 7 (lebih2 sikit..) sampai sana aje, shah call member2 blog dia and minta tolong suggestkan tempat penginapan untuk kitorang malam tue.. call punya call, akhirnya dapat lar juga kitorang tempat bermalam.. kitorang ajak juga ayie (teman blog kitorang yg duk kat Melaka nie) untuk lepak2 sama2 and tunjukkan jalan2 sekitar Melaka nie.. ye lar, memasing antara team2 opismate aku nie memang tak familiar langsung dengan jalan2 kat sini..  so, dengan adanya si Ayie nie, dapatlah membantu sikit.. thanks to you bro.. kalau tak ada ko, memang kitorang dah kemana2 ntah.. hehe..
time nie tengah tgu ayie nak guide kitorang kat Bdr Melaka.. 
Malam tue, pas dapat aje kunci rumah, perkara pertama yang terlintas dipikiran nie adalah nak makan.. (masa nak dapat kan rumah sewa nie pun memang ada masalah sikit lar dengan tuan punya rumah nie.. tapi tak apa lar, benda yang lepas2 tue tak yah lar nak dipikirkan.. This will be the 1st and the last time lar kitorang menginap di Pangsapuri Laksamana Cheng Ho.. lepas nie, kalau ke Melaka lagi, memang  pangkah terus lar tuan rumah yang macam nie.. hehe.. )
Ok, berbalek pasal soal makan, memang seyes lapar tahap gaban sebab dari putrajaya ke ayer keroh, then dari ayer keroh nak carik umah sewa lagi.. dengan menempuh jem yang tersgt2 lah teruknye di Bandar Melaka, memang menuntut kesabaran yang sgt tgi.. memang lapar tak hengat.. huhu.. so, lepas dapat kunci rumah, kitorang plan nak ke Umbai.. kitorang ade juga minta pendapat tuan rumah tempat makan apa yang best kat Umbai tue kan.. diorang suggestkan kalau ke Umbai, makan kat kedai ikan bakar yang terletak kat ujung sekali yang dekat2 dengan laut.. then apa lagi, kitorang dengan rasa keterujaan yang sgt tgi, terus kitorang meluncur laju kesana.. dekat aje rupanya dari tempat tgl kitorang tue dengan tempat makan yang tuan rumah tue suggestkan.. nama tempat makan tue Ikan Bakar Parameswara (dibuka setiap hari kecuali hari Isnin) wah gitu.. hehe.. so korang kene take note lar tau kalau nak makan kat sini.. jgn datang hari isnin lak .. 
nie lar kedai dia.. memang sedap.. harga pun murah.. jgn datang hari senin lak k..
masa kitorang datang kat sini,memang orang tersgt lar ramai dan hujan renyai2.. menu malam tue pepahat masak halia, kerang bakar, ikan jaket bakar cecah cili kicap, kailan ikan masin, sotong grg tepung, ikan siakap (masak apa ntah.. hehe, aku pun dah lupa), otak2, buahan dan mcm2 lagi lar.. memang best dan harga sgt murah.. memang recommended kepada semua lar kalau ada sapa2 yang nak makan ikan bakar dan makanan laut kat sini..

bergambar dulu sementara tgu shah pilih ikan .. sllluurrpp..


bergambar lagi sebelum makanan sampai..
pepahat halia.. sgt terbaik dari ladang..
nie lak sotong grg tepung.. rasa dia macam kunyah chewing gum gitu.. tapi memang terangkat..
then lepas perut pun dah kenyang, hati pun dah happy, kitorang terus ke Bandar Melaka untuk amek gambar2 yang menarik kat sana.. kitorang pegi Jonker Walk (even dah terlewat sampai sana.. kedai byk yang dah tutup dah), bergambar kat Christ Church Melaka, kat kincir air dia, kat kincir angin dia.. mana2 tempat yang kitorang pikirkan menarik untuk bergambar, memang asal boleh aje lar .. hehe.. pas bergambar dan berposing ala2 model (kononnya lar kan..) kitorang pun decided untuk balek ke pangsapuri untuk rehat sebab kitorang nak ke Air Terjun Gunung Ledang lak the next day tue.. jadi, kene simpan energy sikit lar.. malam tue, cik dayah and ayie tak tidur dengan kitorang malam tue sebab ayie tidur kat hostel tempat dia belajar di Melaka nie and cik dayah lak dah janji dengan kawan dia nak stay umah kawan dia .. jadi malam tue aku, cik eily, cik aisyah, shah, puan marini w/ her doter yang menginap kat pangsapuri tue..
so, korang.. layan kan lar gambar2 yang sempat kitorang amek kat Melaka nie k.. memang best kalau keluar ramai2 dengan member2 nie.. next entry, aku cite kan trip kitorang ke air terjun gunung ledang lak k.. enjoy!!



  






memang bergambar sakan kitorang time nie.. hehe..


wanita2 gediks santai CIC.. hahaha..

5 comments:

  1. haha...shamil saje bikin panas ek...

    ReplyDelete
  2. shamil, awak tak join memang ler rasa tak menarik.. hahahaha..

    ReplyDelete
  3. apsal byk aweksss??kang ade org majuk ssh bai..haha..

    ReplyDelete
  4. nie semua kawan opis lar derr.. tak ada apa2 pun.. :)

    ReplyDelete